Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Test af børn

Test af børn

– åbenhed og tilgængelighed

Indledning:

I Kolding Kommunes daginstitutioner arbejder pædagogerne databaseret og målrettet med det enkelte barns trivsel og udvikling.

Dette kræver at barnet iagttages i forskellige situationer, således at pædagogerne har grundigt kendskab til barnets relationer og kompetencer inden for de forskellige udviklingsområder.

For at sikre kvalitet, systematik og overblik anvender institutionerne forskellige redskaber til dette.

Nærværende notat er et forsøg på at give et indblik i de forskellige redskabers formål og anvendelse. Notatet skal samtidig beskrive hvordan oplysninger, der findes om børnene, håndteres og deles med forældre og/eller andre myndigheder.

Kompetencehjulet:

For at sikre at de særlige tilrettelagte indsatser tager udgangspunkt dels i en anerkendende tilgang og dels i bred vurdering af alle barnets kompetencer, har vi inden for børneområdet valgt, at ”Kompetencehjulet” udgør den fælles kommunale ramme for det pædagogiske arbejde med at støtte børn i udsatte positioner i deres trivsel, læring og udvikling.

Kompetencehjulet anvendes til at udarbejde:

• Kompetenceprofiler af børn.

• Handleplaner for det enkelte barn, hvis det vurderes at der er behov for en særlig indsats.

"Kompetencehjulet" er samtidig et grundlæggende redskab til det pædagogiske arbejde generelt, arbejdet med læreplaner, dokumentation og tværfagligt samarbejde og overgange mellem dagpleje/vuggestue til børnehave samt overgang mellem børnehave og skole. Kompetencehjulet giver mulighed for, at pædagogen kan systematisere sine iagttagelser/observationer af barnet, således at der gives et fuldt overblik over barnets kompetencer på alle læreplansområderne. Kompetenceprofilen er ikke en test, men er et øjebliksbillede af, hvordan pædagogen tæt på barnet oplever barnets kompetencer.

Udover at der udarbejdes en kompetenceprofil af barnet, kan redskabet generere handleplaner med forslag til aktiviteter og særlige indsatser, som kan understøtte barnets udvikling.

Som overordnet retningslinje for brug af kompetencehjul gælder, at der altid skal udarbejdes et kompetencehjul, hvis der er usikkerhed omkring et barns udvikling. Hvis der udarbejdes indstillinger til særlige støtte f.eks. fra PPR, skal indstillingen altid understøttes af et kompetencehjul på barnet. De fleste institutioner udarbejder kompetencehjul på alle børn en eller flere gange i løbet af de år, hvor barnet går i daginstitutionen.

Kompetencehjulet anvendes som sprogvurderingsredskab både i daginstitutioner og i dagplejen.

Når der udarbejdes et kompetencehjul gemmes dette i et lukket system, hvor kun de medarbejdere der har adgangskode, har tilgang. Kompetencehjulet er tilknyttet barnet med navn og cpr-nummer og er således omfattet af persondataloven.

Forældre skal altid oplyses om, at der udarbejdes kompetencehjul for deres barn og de har ret til at få materialet udleveret. I de fleste tilfælde foregår dette i forbindelse med forældresamtaler, hvor pædagogen gennemgår hjulet og orienterer om hvilke indsatser der iværksættes fra institutionen og giver råd om hvor forældrene kan støtte barnet i dets udvikling.

Børnelinialen:

Børnelinealen er et værktøj, som pædagogen anvender til at få øje på børn, der i en periode er særligt udfordret. Det er pædagogens opgave at sikre sig et overblik over hvor på børnelinealen de enkelte børn i børnegruppen er placeret, således at der tages stilling til hvordan der arbejdes med inklusion, samt særlige indsatser omkring de enkelte børn.

Ved bekymring for et barn anvendes Børnelinealen til at undersøge børns trivsel og udvikling i samspil med familie og netværk. Undersøgelsen giver et vejledende skøn over barnets situation.

Børnelinealen søger via en række indikatorer at indkredse barnets forudsætninger og vilkår, forældrenes ressourcer som omsorgspersoner og endelig det omgivende netværks kapacitet (privat som offentlig) til at gå støttende ind.

Resultatet af en undersøgelse på basis af børnelinealen anvendes som en faglig ressource, eventuelt i samspil med kompetencehjulet, i vurderingen af, om barnets udfordringer kan håndteres igennem en generel pædagogisk indsats, eller om de kræver en særlig indsats og et særligt samarbejde. Børnelinealen der bruges i Kolding Kommune er udviklet i samarbejde mellem Senior– og Socialforvaltningen og Børne– og Uddannelsesforvaltningen.

Børnelinealen består af 5 kategorier, hvor en placering på kategorierne 2 – 3 – 4a og 4b, udløser en særlig opmærksomhed fra pædagogen i kortere eller længere tid. Forældre til børn i disse kategorier, vil altid blive inddraget i overvejelserne omkring, hvilken indsat der bør iværksættes i institutionen og i hjemmet.

SPU (SkoleParathedsUndersøgelse):

SPU er udviklet med henblik på at give forældre og pædagoger en bred oversigt over det enkelte barns kompetencer og udviklingsmuligheder mht. det at være skoleparat.

Testen anvendes i begyndelsen af det kalenderår, hvor barnet skal starte i skole, således at der om nødvendigt er tid til at tilrettelægge et intensivt skoleforberedende forløb. Resultatet af testen gennemgås efterfølgende med forældrene, inden de skal tage stilling til, om de ønsker at søge om skoleudsættelse for barnet.

Andre redskaber:

Ud over de i notatet fremhævede redskaber, anvender de enkelte institutioner eller pædagoger andre redskaber, som kan skabe overblik over børnegruppen. Priktest – sociogrammer og lignende. Her er der fokus på børnegruppens indbyrdes samspil. Det er interne pædagogiske redskaber, som forældrene ikke kan kræve at få indsigt i.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at sikre forældreinddragelse i alle tilfælde hvor der anvendes redskaber, der identificerer konkrete børn.